Ciencia Ciudadana una oportunidad para la gestión de los recursos hídricos y el desarrollo sostenible

Viernes, 28 Noviembre, 2014 - 10:47


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Un consorcio de organizaciones de investigación y de desarrollo en diferentes regiones de montaña del mundo presenta como línea base de su proyecto, auspiciado por el programa británico de investigación sobre “Servicios Ecosistémicos y Allivio de la Pobreza “, (ESPA, por su siglas en inglés), un artículo científico de revisión del estado del arte de la “Ciencia Ciudadana” en un contexto hidrológico, y propone dónde existe potencial para la ciencia ciudadana para complementar la manera tradicional de generar datos científicos y conocimiento en hidrología y gestión del agua en montañas, donde los limitantes suelen ser la heterogeneidad, lo remoto de áreas de mucha relevancia hidrológica, y los particulares impactos humanos sobre procesos hidrológicos en montaña.

Se presentan estudios de 4 regiones de montaña en el mundo: Nepal, Kirguistán, Etiopía y Perú, el último a cargo de CONDESAN.

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The participation of the general public in the research design, data collection and interpretation process together with scientists is often referred to as citizen science. While citizen science itself has existed since the start of scientific practice, developments in sensing technology, data processing and visualization, and communication of ideas and results, are creating a wide range of new opportunities for public participation in scientific research. This paper reviews the state of citizen science in a hydrological context and explores the potential of citizen science to complement more traditional ways of scientific data collection and knowledge generation for hydrological sciences and water resources management. Although hydrological data collection often involves advanced technology, the advent of robust, cheap, and low-maintenance sensing equipment provides unprecedented opportunities for data collection in a citizen science context. These data have a significant potential to create new hydrological knowledge, especially in relation to the characterization of process heterogeneity, remote regions, and human impacts on the water cycle. However, the nature and quality of data collected in citizen science experiments is potentially very different from those of traditional monitoring networks. This poses challenges in terms of their processing, interpretation, and use, especially with regard to assimilation of traditional knowledge, the quantification of uncertainties, and their role in decision support. It also requires care in designing citizen science projects such that the generated data complement optimally other available knowledge. Lastly, using 4 case studies from remote mountain regions we reflect on the challenges and opportunities in the integration of hydrologically-oriented citizen science in water resources management, the role of scientific knowledge in the decision-making process, and the potential contestation to established community institutions posed by co-generation of new knowledge.

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http://www.cop20.pe/ck/ciencia-ciudadana-una-oportunidad-para-la-gestion-de-los-recursos-hidricos-y-el-desarrollo-sostenible/

 

 

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